Örökölt hízáshajlam ellen: 4 táplálék, amivel kordában tarthatod a kilókat

 

Az örökölt túlsúlyt tudatos táplálkozással és néhány fontos tápanyag rendszeres bevitelével vissza lehet fogni.

Magyarországon minden ötödik ember elhízott, ami többek között a helytelen táplálkozás, a mozgásszegény életmód és a túlzott stressz következménye.

A fenti környezeti faktorok mellett az elhízásban az is fő szerepet játszik, hogy milyen géneket kapunk a szüleinktől: ha valaki olyan génváltozatokat örököl tőlük, amelyek a táplálék raktározására és a lassú anyagcserére hajlamosítanak, sokkal hamarabb és könnyebben fog elhízni.

A leptin nevű hormon kulcsfontosságú a táplálékfelvétel és az energiafelhasználás, az éhség és a jóllakottság szabályozásában. A testsúlyváltozásokért a leptin termelődését szabályozó egyik gén mutációja áll, ami nem képes ezt a hormont megkötni. 

A genetika mellett a családi étkezéseknek is szerepe van abban, hogy valaki mennyire hízik el. Ha a gyermek azt látja, hogy a szülők zsíros, nehéz ételeket főznek, vagy sokat nassolnak, a gyermek az ő életstílusuk folytatásával hasonlóképpen étkezik majd felnőttkorában is.

Az örökölt kövérség ellen tudatos táplálkozással és néhány fontos tápanyag rendszeres bevitelével sokat lehet tenni.

Betainban gazdag ételek


A betain csökkenti a felesleges zsír raktározását, serkenti az anyagcserét, és segít megtartani a szervezet vízháztartását. Az árpa, a barna rizs, a cékla és a zöld zöldségek - avokádó, brokkoli, kelbimbó - is tartalmaz belőle.


Kolinban gazdag ételek


Ennek a vízben oldódó vitaminnak fontos szerepe van a zsírbontás folyamataiban, és segít csökkenteni a koleszterinszintet, de szerepet játszik az idegsejtek és izmok védelmében is. Fogyassz több tojássárgáját, lazacot, májat, csicseriborsót és fehérbabot.  

Folsavban gazdag ételek


A vízoldékony vitamint a szervezet nem képes sokáig tárolni, így pótlására élelmiszerek formájában szükség van. A B-vitaminok közé tartozó folsav szerepet játszik a sejtek anyagcseréjében, az izmok egészséges működésében, emellett a terhesség alatt is nagyon fontos a bevitele, mivel segít megelőzni a magzat fejlődésének rendellenességeit. Remek folsavforrások a hüvelyesek, a spenót, a spárga vagy az avokádó.

B-vitaminokban gazdag ételek


A B-vitamin-csoport tagjai szerepet játszanak a fehérjék, szénhidrátok, zsírok lebontásában és felszívódásában. A csirkehús, kemény sajtok vagy a teljes kiőrlésű kenyerek tartalmaznak ezekből a vitaminokból. 

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések